|
2014-08-28 22:39:43, csütörtök
|
|
|
Lázáré a gázár, és ez nekünk nagyon sokba fog kerülni
2014. augusztus 28., csütörtök, 15:40 Utolsó frissítés: 6 órája
Szerző: Szabó M. István
A Miniszterelnökséget vezető miniszteré a nemzeti rezsigyár irányítási joga - és erről már papírja is van Lázár Jánosnak, egy kormányhatározat delegálta neki a feladatot. Forradalom készül a közszolgáltatási szektorban. Az állami holdingról egyelőre csak az derült ki, hogy a gáz-, áram- és távhőszolgáltatást venné egy kézbe. Ezt tisztán csak úgy tehetné, ha megvenné az állam az energiaszolgáltatókat. Irtózatosan sokba fog kerülni.
A legfrissebb Magyar Közlönyben, szerdán este megjelent egy kormányhatározat /száma: 1484/2014. (VIII. 27.)/, amely arról rendelkezik, hogy a Miniszterelnökséget vezető miniszter irányítása alá kerül a holdingalapú közszolgáltatási rendszer. Meg persze Lázár János felelős azért is, hogy e rendszer kialakításához szükséges összes jogi és strukturális előterjesztés október végére a kormány asztalára kerüljön.
A határozati szövegből sok minden más nem derül ki, mégis sok minden kiviláglik belőle.
Például az nem derül ki, hogy ebbe a holdingba valójában mely cégek és milyen módon kerülnének be. Az sem, hogy a holding önálló entitásként mégis miben is volna más, mint a most is szigorúan ellenőrzött és államilag, haszonszerzési oldalról leszabályozott (lásd: rezsicsökkentés) cégek rendszerében, holding nélkül. Ma is összehúzott szemekkel figyel az energiahivatal, ténykedik a rezsibiztos, és a keretszabályokon keresztül generálisan a kormány bő másfél éve nyomja a szektor ütőerét is. Egyelőre nem hiányosság az, hogy semmit nem tudni egyetlen, mindenekfelett álló állami rezsicégről, mivel a feladatot csak most osztották ki. De azért létrehozni egy állami csúcscéget, hogy azt is Lázár János puttonyába lehessen tenni, nem tűnik - legalábbis szakmailag - elegendő érvnek.
Ami a kormányhatározatban benne van (vagy: még akár bele is látható), az az, hogy a lakossági és közintézményi (egyszerűbben: közszolgáltatási) rendszerben újabb forradalom készül, amelyet az állam vezényel le. Az beleillik a kormányzati retorikába, hogy a villany-, a gáz-, és a távhőszolgáltatás egyetlen állami holdingba kerül, de nagyon úgy tűnik, irtózatosan sokba fog kerülni ennek a holdingnak a létrehozása. És az is lehet, hogy nincs semmi értelme.
Ha nincs értelme ....
Ha a holdinggá szerveződés csak az állami, illetve önkormányzati tulajdonú cégek összeborogatását jelenti, és mindez nem vonatkozik a privát tulajdonban lévő szolgáltatókra, akkor valójában csak kérdések vannak a holding létesítésével kapcsolatban. Leginkább az, hogy mi értelme lehet ennek? Jelenleg a lakossági gázszolgáltatást az E.On, az államivá lett Főgáz, valamint a GDF Suez és a Tigáz végzi. Utóbbi ráadásul számszerűen a legtöbb lakossági ügyfelet látja el, lévén övé egész Kelet-Magyarország. (Az MVM az E.On-tól vett gázüzletággal nem a lakossági vagy közüzemi szolgáltatás jogát vette meg, hanem - leegyszerűsítve - az orosz gázszállítási szerződést és a gáztározókat.)
A rezsicsökkentés fegyvere után más jön
Fotó: Túry Gergely
Az áramszolgáltatásban is ott van az állami szereplő MVM, de szintén nem direkt a lakossági szolgáltatási területen, hanem az áramszolgáltatók ,,szolgáltatójaként". Vagyis az E.On, az Elmű-Émász és a EDF-Démász az, amely értékesíti az MVM által megtermelt áramot - a jogszabályban rögzített ,,egyetemes szolgáltatói" árak szerint. Tehát a gáz-, és az áramszolgáltatók zöme privát, nem állami cég.
A távhőszolgáltatók is sokkal inkább önkormányzati tulajdonú cégek, melyekre viszont leginkább az egymástól való különbözőség jellemző, meg az, hogy sokan vannak. Meg az is, hogy az árképzésük a helyi infrastruktúra kiterjedtségéhez és fejlettségéhez is igazodva más-más. Ráadásul soha nem voltak államilag egységesített rendszerben, mivel a pécsi távhőt érintő problémák, ahogyan 20 éve sem, ma sem igen hozhatók szigorúan közös nevezőre a miskolcival vagy a debrecenivel.
Hogy lehetne ezeket a cégeket szétválogatva, közülük csak az államiakat bevinni egy állami holdingba? Ha ez megtörténne, a jelenlegi helyzet nem egyszerűbbé, hanem bonyolultabbá válna. Az új állami holding azt jelentené ugyanis, hogy a jelenlegi cégek nyakába ültetnek egy állami csúcsvezetést, amely viszont a térségi viszonyok szerint különböző problémák megoldását a helyi cégekre utalná vissza, tehát a kiindulási pontra jutnának vissza. Most is van ugyanis állami kontroll a közösségi szolgáltatásokon, és attól nagyobbat csak az egész országra kiterjesztett hatáskörrel bíró gigacéggel volna csak lehetőség célba venni.
... és ha van, de minek
Az, hogy az egész magyar közszolgáltatási rendszert egyetlen nagy kontrolláló szervezet alá gyömöszölje be a kormány, elég távolról nézve nem csak nálunk, de minden európai országban előírásszerűen létezik. Úgy értve, hogy ezeket a szolgáltatókat az állam ellenőrzi, kontrollálja - erre való az energiahivatal, ahol az árakat, a törvényeknek és más, vonatkozó jogszabályoknak megfelelést ellenőriznek, szankcionálnak. Ráadásul az Orbán-kormány az előző ciklus második felétől éppen ezt a hivatalt erősítette meg ezen a fronton, amit a nevében is jelezvén Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatallá keresztelt át.
Mi értelme volna az egységes közszolgáltatási rendszerről elmélkedni anélkül, hogy nincs az összes ide sorolható szolgáltató cég állami tulajdonban? Mert e nélkül hogyan lehetne egy holdingba vinni a Tigázt, az EDF Suezt vagy az E.On megmaradt részeit vagy az Elmű-Émászt az MVM-mel?
Azt azonban csak mondani könnyű, hogy ,,akkor minden cég legyen állami", mert a szavakon túl a realitás inkább azt mutatja: a nagy állami bevásárlások korának vége, vagy lassan véget ér. A kétségesnek bizonyuló áron beszerzett E.On földgáz-biznisszel lett vége. Mert nincs már olyan gazdasági háttér, mint Fellegi Tamás minisztersége idején, az előző ciklusban, amikor 518 milliárd forintért visszaszerezték a Molt a Szurgutnyeftyegaztól. A 235 milliárd forintba került E.On-bevásárlás és az ezáltal állami tulajdonba vett gáztartályok idei feltöltése is csak hitelből megy az MVM-nek, miközben a paksi új atomerőmű-építési projekt eleve túlterheli a vállalatot. Ha lett volna erő, a Tigázt - mely egyébként főként a lakossági oldalon elszenvedett veszteségei miatt több mint 10 milliárdos veszteséget most is maga előtt görget -, már az előző ciklusban államosították volna. Ahogyan a rezsiharc első csatáiba szokatlanul keményen beleálló, de aztán meghunyászkodó és csak a részvényesek osztalékmaximalizálására koncentráló Elmű-Émászról is levágták volna a közszolgáltatási oldalt.
Fellegi Tamás és Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója 2011-ben a MOL egyik sajtótájékoztatóján
Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt
Erre az államosításra azonban nem volt, és most sincs igazán forrás, legfeljebb csak úgy, ha a most is rekordközelben levő államadósságot még feljebb tornásszák újabb állampapír-kibocsátással szerezve pénzt a bevásárlásokra. Akkor mégis mivel kényszeríthetnék be a nem állami cégeket az állami holdingba? Illetve: egy privát cégből hogyan lehetne üzleti adatokat kikényszeríteni (olyanokat, amiket eddig nem ismerhetett meg az állami szabályozó), hogy minden lakossági, közüzemi adat a központi adatfeldolgozó társaságnál legyen?
Akár így, akár úgy gondolkodnak a kormányzati munkacsoportban, előjön az a kérdés is, hogy mi legyen a továbbiakban az MVM-mel. Legyen-e a holding egy vállalata, vagy maga oldódik fel a holdingban, és alkossa annak gerincét? A kormányhatározat szövege alapján ugyanis a szolgáltatóknak kell egy holdingban lenniük - igaz, ez nem zárja ki azt sem, hogy minden az MVM-en belül legyen.
Lázár, Lázár, Lázár
Azt, hogy ez az orbáni elgondolás formába öntődjön, a legfelsőbb szinten Lázár János kapta feladatául. A gépezet - papíron legalábbis - ráadásul két hete már, hogy beindult; augusztus 15-én kiadott másik kormányhatározatban azonnali határidővel szerepel, hogy ,,a holdingalapú́ közszolgáltatási rendszer megszervezése érdekében szükséges" intézkedéseket egy miniszterekből álló kormányzati munkacsoport (aminek a feje a Miniszterelnökséget vezető miniszter) készítse el. Ez vélhetően nem történt meg, mivel a frissen megjelent jogszabályban ehhez képest annyi konkretizálás szerepel, hogy Lázár János lesz az egységes közműszolgáltató társaságcsoport feje, illetve a tulajdonosi jogokat gyakorolja majd a leendő központi adatfeldolgozó társaság felett, és még a közszolgáltatásokkal kapcsolatos általános szabályozást is megkapja. Közvetlen segédje pedig ebben a nemzeti fejlesztési miniszter, Seszták Miklós, akinek az árszabályozáson és az ellátásbiztonságon kívül ,,a közszolgáltatások megrendelésével kapcsolatos feladatokat" kell ellátnia - olvasható a Magyar Közlönyben.
Mindez alátámasztja azt a kormányzati ügyekre rálátó forrás állítását, hogy ez ügyben homok csikorog máris a gépezetben, mivel a bizottság még egyszer sem ült össze.
A munkacsoportnak október 31-ig az asztalra kell tennie a holdingalapú közszolgáltatási rendszerre vonatkozó jogszabályok tervezetét, valamint a holdingalapú közszolgáltatási rendszer kialakításához szükséges valamennyi kormányzati intézkedésre vonatkozó előterjesztést. A holdingot pedig leghamarabb jövőre építhetik fel, legalábbis Németh Szilárd rezsibiztos ma erről nyilatkozott. A mikéntről pedig csak annyit árult el: visszavásárlásokban törik a fejüket.
http://hvg.hu/gazdasag/20140828_Lazare_a_gazar#utm_source=hvg_daily&utm_mediu m=email&utm_campaign=newsletter2014_08_28&type-id=HvgDaily&user-id=57 2662BE&utm_content=normal
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: összeborogatását, közszolgáltatási, áramszolgáltatók, szolgáltatásokon, kormányhatározat, gázszolgáltatást, kiterjedtségéhez, kényszeríthetnék, keretszabályokon, közműszolgáltató, jogszabályoknak, kikényszeríteni, megrendelésével, vezérigazgatója, rezsicsökkentés, visszaszerezték, munkacsoportban, leegyszerűsítve, munkacsoportnak, szolgáltatóknak, társaságcsoport, árszabályozáson, kialakításához, miniszterekből, infrastruktúra, intézkedéseket, előírásszerűen, fejlettségéhez, mindenekfelett, szankcionálnak, energiahivatal, haszonszerzési, leszabályozott, meghunyászkodó, előterjesztést, szolgáltatókat, nemzeti rezsigyár, kormányhatározat delegálta, közszolgáltatási szektorban, állami holdingról, legfrissebb Magyar, holdingalapú közszolgáltatási, kormány asztalára, határozati szövegből, holdingba valójában, holding önálló, keretszabályokon keresztül, szektor ütőerét, feladatot csak, állami csúcscéget, állam vezényel, kormányzati retorikába, Szabó, Lázár Jánosnak, Magyar Közlönyben, Lázár János, Túry Gergely, Magyar Energetikai, Közmű-szabályozási Hivatallá, Fellegi Tamás, Hernádi Zsolt, Szigetváry Zsolt, Seszták Miklós, Németh Szilárd,
|
|
|
|
nemzeti rezsigyár, kormányhatározat delegálta, közszolgáltatási szektorban, állami holdingról, legfrissebb Magyar, holdingalapú közszolgáltatási, kormány asztalára, határozati szövegből, holdingba valójában, holding önálló, keretszabályokon keresztül, szektor ütőerét, feladatot csak, állami csúcscéget, állam vezényel, kormányzati retorikába, távhőszolgáltatás egyetlen, holdinggá szerveződés, privát tulajdonban, holding létesítésével, lakossági gázszolgáltatást, államivá lett, legtöbb lakossági, lakossági vagy, orosz gázszállítási, rezsicsökkentés fegyvere, állami szereplő, lakossági szolgáltatási, áramszolgáltatók „, jogszabályban rögzített, áramszolgáltatók zöme, egymástól való, helyi infrastruktúra, pécsi távhőt, miskolcival vagy, cégeket szétválogatva, államiakat bevinni, állami holdingba, jelenlegi helyzet, jelenlegi cégek, állami csúcsvezetést, térségi viszonyok, helyi cégekre, kiindulási pontra, közösségi szolgáltatásokon, egész országra, egész magyar, állam ellenőrzi, előző ciklus, hivatalt erősítette, egységes közszolgáltatási, holdingba vinni, realitás inkább, nagy állami, kétségesnek bizonyuló, előző ciklusban, ezáltal állami, lakossági oldalon, rezsiharc első, közszolgáltatási oldalt, államosításra azonban, privát cégből, állami szabályozó, központi adatfeldolgozó, kormányzati munkacsoportban, kormányhatározat szövege, szolgáltatóknak kell, holdingban lenniük, orbáni elgondolás, legfelsőbb szinten, gépezet –, miniszterekből álló, frissen megjelent, egységes közműszolgáltató, tulajdonosi jogokat, leendő központi, nemzeti fejlesztési, közszolgáltatások megrendelésével, kormányzati ügyekre, munkacsoportnak október, asztalra kell, holdingot pedig, mikéntről pedig, összeborogatását, közszolgáltatási, áramszolgáltatók, szolgáltatásokon, kormányhatározat, gázszolgáltatást, kiterjedtségéhez, kényszeríthetnék, keretszabályokon, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 6073
- e Hét: 20303
- e Hónap: 31414
- e Év: 184910
|
|
|